Søk i denne bloggen

mandag 13. desember 2010

Pedagogisk bruk av IKT

Nå sitter jeg og forebereder meg til kurset jeg skal holde i morgen. Ca. 40 lærere fra de videregående skolene i Vest-Agder skal lære litt om pedagogisk bruk av IKT. Jeg vet det er mange meninger om dette, og senest i dag blir bruken av pc-er i skolen kritisert på Dagbladets diskusjonstråd etter saken om elever som lot seg friste til nettbruk under en eksamen. Det er spesielt store utfordringer knyttet til internettbruk, blant annet fare for fusk, ukritisk kildebruk og distraherende nettsteder som ikke har noe med skole og læring å gjøre. Jeg vil hevde at problemet først og fremst handler om to ting: lærerens manglende kunnskap og klasseledelse. Tydelige rammer for adferd sammen med godt funderte undervisningsopplegg, minsker problemene med "ulovlig" nettbruk. I samme åndedrag vil jeg si at man ikke skal bruke pc-en for pc-ens skyld. Det er de pedagoiske fordelene ved å bruke verktøyet som skal avgjøre når det skal brukes.

Det samme internettet som mange mener er en plage, gir mange og gode muligheter for læring og tilgang til informasjon. Web 2.0 gjør det lett å dele informasjon og tanker, uansett om de er private eller faglige. Man trenger ikke mye teknisk kunnskap for kunne være aktiv deltager i sosiale nettverk.  Dette kan utnyttes i skolearbeidet, og min erfaring er at elevene blir mer motiverte når de kan lære på ulike måter, både alene og sammen, på en blogg eller en wiki, for å nevne noe. Jeg er spent på stemningen i morgen, og kanksje får jeg tent noen lys ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar