Først og
fremst er det viktig at det som gis av underveisvurdering er konkret og
tilpasset elevene. Elevene må også få mulighet til å spørre deg om det du har
kommentert og få veiledning direkte i tekst på skolen. Men i tillegg til de
konkrete tilbakemeldingene, er det også viktig at elevene er trygge på formen.
De
fleste elevene er veldig opptatt av karakterer når de kommer fra ungdomsskolen,
og mange har blitt advart mot at de kommer til å gå ned i karakter på
videregående. Derfor vil de gjerne vite "hvordan de ligger an" når de
starter i VG1. Da er det viktig med en god dialog for å få elevene trygge på en
karakterfri vurdering. Det er viktig å framheve at norskfaget ikke har
sluttvurdering før i VG3. Fram til da er vi i en læringsprosess og skal ha fokus
på det, ikke karakterer.
Det er i
det hele tatt viktig å bruke tid på å snakke om vurdering og læring med elevene.
Jeg mener det også er viktig å sette av ganske mye tid til skriveveiledning på
skolen. Har du etter dette fremdeles elever som vil ha karakterer underveis, så
forteller du dem selvsagt hvor på skalaen de presterer akkurat nå. Min erfaring
er at noen få ønsker det høsten i VG1, men at de så blir trygge på seg selv og
vurderingsformen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar