Jeg underviser i norsk på VGS, og jeg jobber
prosessorientert og med mappevurdering. Formålet er å få elevene til å forbedre
tekster etter tilbakemeldinger fra meg. De skal også bli flinkere til å vurdere
eget arbeid og bli kjent med «vurderingsspråket». I denne prosessen er digital
vurdering helt avgjørende.
I løpet av året skriver elevene tekster i ulike
sjangere, lengder og målformer. De fleste av disse tekstene gir jeg
framovermeldinger på, elevene får vite hva de har fått til og hva de må jobbe
videre med. Jeg skriver direkte i teksten ved bruk av Direct Edit i It’s
learning.
Jeg bruker en kombinasjon av fargemarkering av ord
og kommentarer (sett inn merknad). For eksempel gir verbfeil én farge,
stavefeil en annen. Jeg markerer ikke alt som er feil, men viser hvilke type
feil som går igjen i teksten. I kommentarene i margen står det mer utfyllende
kommentarer. Det kan være spørsmål som skal hjelpe eleven til å utdype, det kan
være konkrete tips til hvor de skal finne informasjon, og av og til forslag til
andre formuleringer. Hva de får tilbakemelding på avhenger av
vurderingskriteriene for oppgaven, men også av nivået til eleven. Det handler om
å hjelpe det opp til neste trinn i skrivetrappa, altså formativ vurdering.
I en sluttkommentar oppsummerer jeg hva eleven
først og fremst skal ha fokus på i sitt videre arbeid. Denne sluttkommentaren
kopierer jeg og limer inn i kommentarfeltet på It’s, slik at jeg kan ha den
foran meg i fagsamtaler.
Jeg gir ikke karakterer underveis når vi jobber
slik. Elevene skal ha fokus på hva de kan forbedre, ikke karakteren. Hvis det
er viktig å få sjekket forståelse av for eksempel fagbegreper,
litteraturhistorie og annet underveis, lager jeg tester i It’s learning med
godkjent/ikke godkjent. Dette er enten selvrettende flervalgsoppgaver eller
kortsvar med poeng som er kjappe å rette. Testene blir ikke en del av
vurderingsgrunnlaget. De er der for at elevene skal sjekke egen forståelse, og for
at jeg skal sjekke hva elevene har fått med seg av undervisningen. Det er ikke
minst viktig å få tak i hva det er de ikke har forstått.
På slutten av terminen velger elevene ut noen
tekster de vil ha vurdert i en digital mappe på It’s. Jeg legger føringer for
hva som må være med, men det er alltid mulighet for å velge bort noen tekster.
Samtidig som de leverer tekstene til mappa, legger jeg ut en undersøkelse i It’s
der de skal si noe om hva de syntes de fikk til og hva de syntes var vanskelig
med tekstene de har skrevet. Noen ganger ber jeg dem om å sette karakter og
begrunne denne. Denne egenvurderingen gir meg nyttig informasjon om både
arbeidsmåter og forståelse av faget og egen læring.
I min summative vurdering av mappa, er det en
samlet skrivekompetanse jeg vurderer. Da bruker jeg vurderingsskjema hvor jeg
kan krysse av for måloppnåelse på de ulike elementene de skal vurderes på. Jeg
hverken retter eller kommenterer i tekstene, men skriver en kort kommentar som
oppsummerer hva eleven har lykkes med og hva som gjenstår av læringsarbeid
videre. Alt dette gjøres i dokumenter som lastes opp på It’s. Kommentaren
kopieres også inn i kommentarfeltet, slik at den dukker opp for hver enkelt
elev i It’s learning-modulen «status og oppfølging».
Fordelen med digital retting er at elevene får
konkrete tips direkte i teksten sin. Noen ganger er det kanskje lenker til
øvelser de kan gjøre. Elevene «mister» ikke oppgaven, de slipper å tyde den
knotete håndskriften min, og vi kan gå tilbake å se på tidligere oppgaver og hva
som har vært kommentert der. Plagiatkontrollen viser meg også hvor store
endringer eleven har gjort med innholdet i teksten sin. Jeg påpeker gjerne om
elevene ikke har endret siden forrige tilbakemelding.
Fordelen med digital egenvurdering er at jeg
kommer tettere på hvordan elevene opplever mine tilbakemeldinger, de øver seg i
å begrunne sine vurderinger, og jeg kan bruke egenvurderingene som utgangspunkt
for min kommentar til summativ vurdering.
Den største «fellen» her handler ikke om det
digitale, men om å «tørre» å utsette den summative vurderingen helt til
terminslutt. Dette gjelder særlig i VG1. Våre elever har vært igjennom et
voldsomt karakterjag for å komme inn på skolen, og det tar litt tid å få dem
til å skifte «modus». Hvis du gir karakterer underveis, ser jeg gjerne to ting.
Enten er eleven fornøyd med resultatet og gidder ikke endre, eller så tror
eleven at å rette noen skrivefeil vil gi store utslag på karakteren. De kan
også gjerne begynne å sammenligne seg med andre og diskutere hvorfor/hvorfor
ikke bedre karakter.
Dette høres helt supert ut! Det er sånn elevene blir bedre skrivere.
SvarSlettVurderer å gjøre det samme, men har VG3 og ikke VG1. VG3 er ofte mer opptatt av resultater, derfor kan uteblivelse av karakter gjøre ting vanskelig. Gjør du det samme på flere trinn?
Takk for tilbakemelding! Beklager seint svar. Jeg får ikke til mappevurdering i VG3, men elevene får velge et par tekster de kan forbedre. Det blir mer som "ordinær" prosess. Dette fordi jeg må sette to skriftlige karakterer og ha eksamenslike heldagsprøver i VG3, pluss fordypningsemne. Det blir ikke tid til så veldig mange tekster utover det
SvarSlettDet høres supert ut! Akkurat det jeg håper er mulig å få til . Hva gjør du med terminkarakterer (muntlig, hoved- og sidemål)? Underviser forresten VG1.
SvarSlett