Undervisningsopplegg
med utgangspunkt i læringsstier på NDLA: Renessansen, VG2 norsk
Tidsbruk: to uker (8x45 minutter), der hver dobbelttime
starter med en kort forelesning (maks 15 min) om enten perioden, kildebruk,
skrivetips og annet relevant for elevene i denne oppgaven.
Relevante læreplanmål:
·
eleven skal lese et utvalg sentrale norske og noen
europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en
kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
·
lese og
analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til
spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
·
skrive
tekster med klar hensikt og god struktur og sammenheng
·
skrive
kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære
tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål
·
presentere
norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
·
formidle
faginnhold presist og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen
Det overordnet målet
for opplegget, i tillegg til overnevnte læreplanmål, er at elevene skal tilegne
seg kunnskap gjennom å lytte, lese og diskutere i samarbeid med en annen elev.
Arbeidet skal munne ut i en skriftlig innlevering (sidemål) og en digital
presentasjon (muntlig), og det vektlegges at elevene bruker kunnskapen de har
fått på en selvstendig og kreativ måte.
Det åpne innholdet jeg har valgt å bruke her er fra ndla.no.
Lenkene under fører til to "læringsstier" knyttet til perioden
renessansen. Elevene jobber i par, og hvert par velger én av stiene.
Læringsstiene er leder elevene gjennom ulike lydklipp, filmklipp, tekstutdrag
og oppgaver/spørsmål.
Det en stor fordel at flere ulike ressurser er samlet på ett
sted, og at elevenes ledes fra ressurs til ressurs. Da blir de ikke i tvil om
hva de skal gjøre. Stiene starter også med generell info om perioden, før de
går i dybden på to tema i perioden. Her er det Shakespeares drama og
beskrivelser av dødsriket i renessansetekster. De ulike ressursene har høy
kvalitet både teknisk og innholdsmessig. Jeg liker også at oppgavene ber
elevene reflektere over innvirkning og spor av disse temaene i moderne tekster.
Skulle jeg ha samlet et like variert innhold og laget like gode oppgaver, ville
jeg ha brukt veldig lang tid på å finne det.
Det er ikke alle oppgavene som passer inn i planen min, så
jeg tilpasser opplegget ved at elevene får beskjed om hvilke oppgaver de skal
hoppe over.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar