I løpet
av året skriver elevene tekster i ulike sjangere, lengder og målformer. Mappevurdering
er en vurderingsmetode der elevene selv kan påvirke hvilke tekster som skal
sluttvurderes. De levere disse i en digital mappe på It’s. Jeg legger føringer
for hva som må være med, men det er alltid mulighet for å velge bort noen
tekster. De kan ikke velge bort tekster de ikke har fått godkjent underveis.
De
fleste av tekstene elevene skriver gir læreren framovermeldinger på, enten
skriftlig eller muntlig. Noen ganger gir elevene hverandre tilbakemeldinger,
men dette bør være ganske lærerstyrt (jeg lager egne vurderingsskjema). Elevene
skal få vite hva de har fått til og hva de må jobbe videre med, men de får ikke
karakterer.
Samtidig
som elevene leverer tekstene til mappa, legger jeg ut en undersøkelse i It’s
der de skal si noe om hva de syntes de fikk til og hva de syntes var vanskelig
med tekstene de har skrevet. Denne egenvurderingen gir meg nyttig informasjon
om både arbeidsmåter og forståelse av faget og egen læring.
I min
summative vurdering av mappa er det en samlet skrivekompetanse jeg vurderer.
Jeg har gjort dette på ulike måter. Jeg har brukt vurderingsskjema hvor jeg kan
krysse av for måloppnåelse på de ulike elementene de skal vurderes på, men jeg
har også lest inn en kommentar i lydfil (egen funksjon i It's). Jeg hverken
retter eller kommenterer i enkelttekstene, men skriver/leser inn en kort
kommentar som oppsummerer hva eleven har lykkes med og hva som gjenstår av
læringsarbeid videre. Alt dette gjøres i filer som lastes opp på It’s. Den
skriftlige sluttkommentaren kopieres også inn i kommentarfeltet, slik at den
dukker opp for hver enkelt elev i It’s learning-modulen «status og oppfølging».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar