"Retting" i prosessorientert skriving
Tradisjonelt
har retting gjerne bestått i å markere alle feil i en tekst, i tillegg til å
kommentere hva eleven har fått til og ikke fått til. En slik type retting er
veldig tidkrevende, og det har også vist seg at elever flest i for liten grad
bruker den til å forbedre skrivingen sin. Det er gjerne de elevene som strever
mest, som vil få flest markeringer og kommentarer. Det er også disse elevene
som vil ha størst problemer med å ta til seg kommentarene og endre på det de
har gjort feil.
Når en
skal arbeide i prosess, er det viktig å ha fokus på neste trinn på veien til å
bli en bedre skriver. Hvis eleven må endre mye på strukturen og innholdet i en
tekst, får det liten verdi at du markerer alle grammatiske feil. Det holder å
vise hvilke type feil som går igjen i teksten.
Hva
eleven får tilbakemelding på avhenger av vurderingskriteriene for oppgaven, men
også av nivået til eleven. Det handler om å hjelpe eleven opp til neste trinn i
skrivetrappa, altså formativ vurdering. I en sluttkommentar i et slikt
prosessarbeid oppsummerer jeg hva eleven først og fremst skal ha fokus på i
sitt videre arbeid.
Hvordan kommentere i elevteksten
Det er
flere måter å kommentere i tekst på. Jeg bruker en kombinasjon av
fargemarkering av ord og kommentarer (sett inn merknad). For eksempel kan
verbfeil få én farge, stavefeil en annen. I kommentarene i margen står det mer
utfyllende kommentarer. Det kan være spørsmål som skal hjelpe eleven til å
utdype, det kan være konkrete tips til hvor de skal finne informasjon, og av og
til får de forslag til andre formuleringer.
Noen
liker å vurdere tekster med verktøy som screencast-o-matic.com. Da kan du
kommentere muntlig og vise med markør i teksten mens du snakker. Dette kan være
verdt å prøve ut for å variere, og mange mener det er tidsbesparende.
Fordelen
med digital retting er at elevene får konkrete tips direkte i teksten sin. Noen
ganger er det kanskje lenker til øvelser de kan gjøre. Elevene «mister» ikke
oppgaven, de slipper å tyde den knotete håndskriften min, og vi kan gå tilbake
å se på tidligere oppgaver og hva som har vært kommentert der.
Plagiatkontrollen
viser meg også hvor store endringer eleven har gjort med innholdet i teksten
sin. Jeg påpeker gjerne hvis elevene ikke har endret siden forrige
tilbakemelding, og det påvirker sluttvurderingen at de ikke viser
revisjonskompetanse.
En annen
fordel med digital vurdering er at jeg kan kopiere og lime inn i
kommentarfeltet på It’s. Da får jeg kommentarene på alle oppgaver på ett sted
(under "status og oppfølging" på It's), og det er ikke minst nyttig i
fagsamtaler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar