I følge læreplanen for norskfaget skal
elevene "vurdere og revidere egne
tekster ut fra faglige kriterier" (VG1), og de skal "bruke
kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge,
utforme og bearbeide egne tekster
med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon." (VG3).
I vurderingsforskriftene er
underveisvurdering (formativ vurdering) særlig framhevet: "Formålet
med vurdering i fag er å fremje læring
undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten undervegs og ved avslutninga av
opplæringa i faget. Vurderinga
skal gi god tilbakemelding og rettleiing
til elevane, lærlingane og lærekandidatane. (§ 3-2.Formålet med vurdering)
Det finnes flere ulike måter å oppfylle
vurderingsforskriftene og disse læreplanmålene på, og det er nok av
utfordringer. De to største for oss lærere er kanskje disse: Hvordan skal vi få
elevene til å revidere tekstene sine? Hvordan skal vi klare å vurdere en tekst
mange ganger uten å drukne i arbeid?
Målet med innleggene her er å forklare hvordan jeg jobber og
tenker rundt prosessarbeid. Forslagene som presenteres her er tenkt som
inspirasjon. Det er en pågående diskusjon om i hvilken grad karakterer fremmer
læring. Arbeidsmetodene jeg beskriver bygger på bred internasjonal forskning
som støtter karakterfri underveisvurdering. Lenker til litteratur om dette
finner du i en lenkesamling på fagforumet for norskfaget på It's.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar